at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Suburkan Prinsip Al-Asr.

| Thursday, October 2, 2008 |

Rasa seronok apabila melihat sahabat-sahabat saya menggunakan medan dakwah sepenuhnya dalam era globalisasi kini, kata orang semua maklumat berada di hujung jari. Tinggal digunakan sahaja. Tahu ataupun tidak kenalah belajar. Pelan-pelan baa. Walaupun kaedah menyampaikan dakwah jika dibandingkan dengan umat dahulu dan sekarang berbeza-beza, namun matlamatnya tetap satu semata-mata ingin meninggikan kalimah Allah swt. Justeru, kehadiran saya dalam ruangan blog ini bukan hanya didorang oleh perasaan semangat untuk ‘meramaikan majlis’ atau untuk menunjukkan semua orang boleh mencipta blognya sendiri tapi yang lebih penting adalah menyuburkan budaya nasihat disamping diberi nasihat pula pada yang lain. Indahnya Islam. Perkara inilah yang disebutkan oleh seorang ulamak yang telah sekian lama mentadbir negeri berdasarkan acuan Islam sebenar membuktikan Islam mampu dijadikan ‘rule of law’ mengatur hidup manusiawi. Saranan beliau dalam sebuah kitabnya, masyarakat perlu menyuburkan prinsip al-asr iaitu seperti yang yang dinukilkan Allah swt di dalam Al-Quran. Konsep ini sangat penting untuk diamalka kerana manusia sering lalai akhirnya dalam sedar ataupun tidak, melakukan perkara-perkara yang menambahkan akaun dosa dalam bank amal.

Di sinilah petingnya konsep al-asr. Kita perlu diberi peringatan semlula agar iman kita dapat direfreshkan seterusnya dipandu pada laluan yang sebenar. Dalam apa keadaan pun setiap insan yang sedar peranannya sebagai khalifah di muka bumi perlu mengambil ruang sepenuhnya untuk menyuburkan konsep al-asr. Hal ini bersesuaian dengan firman Allah swt :

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". (Surah Al-Baqarah:30)

Dengan itu, tidak kiralah apa kaedah sekalipun sama ada melalui ceramah, nasihat secara interpersonal, program keagamaan, menggunakan blog, penyampaian risalah dan sebagainya perlu dimanfaatkan secara maksimum. Natijahnya, orang yang berilmu mempunyai ruang menyampaikan pengetahuannya manakala orang yang tidak tahu pula mendapat pelajaran yang amat berguna. Perkara ini penting kerana semua sedia maklum betapa ramai golongan remaja sekarang yang tidak mendapatkan pendidikan agama yang sempurna dek sistem pendidikan negara yang tidak mendorong ke arah itu. Sekurang-kurangya adalah sedikit santapan rohani bagi mereka yang tidak mendapat pengajian ini seraca langsung. Lalu, tidak ada alasan lagi untuk tidak mendapatkan input ilmu-ilmu agama.

Oleh yang demikian, setiap jiwa yang mukmin perlu mengambil konsep al-asr sebagai salah satu amalan harian dalam diri masing-masing. Masalah berilmu atau tidak berilmu bukanlah perkara utama jika diniatkan untuk ibadah di sisi Allah swt. Semua orang memiliki ilmu walaupun sedikit ilmu juga. Jangan sampai malaikat maut menjemput kita baru tergerak hati untuk berbuat amal walhal segalanya sudah terlambat. Tidak perlu tunggu lagi. Saya mengajak sahabat semua supaya menyuburkan budaya ingat- mengingati, mamberi dan menerima ilmu itu satu proses belajar juga. Muda-mudahan setiap hari semakin bertambah pengetahuan kita berkenaan agama yang tercinta ini. Inilah asas untuk kita kalau mahu melihat Islam bertapak kukuh seperti mana yang pernah wujud suatu ketika dahulu yang semakin dirindui penyeru kebenaran kini. Salam muwajahah silmiah.



0 comments:

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini