at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Bolehkah Mahasiswa terlibat dengan Politik???

| Thursday, October 21, 2010 |

Jika kata-kata KPT dijadikan asas penglibatan politik mahasiswa di Dun Galas atau Batu Sapi, sudah tentu tiada masalah utk mahasiswa turun sekali mengimarahkan PRK tersebut. Merujuk ucapan KPT,

“Jika pelajar sekadar mahu mendengar atau memantau pilihan raya, kementerian tidak akan menghalang tetapi jika mereka membabitkan diri secara langsung seperti berkempen atau menjadi ejen parti politik, itu tidak dibenarkan,” katanya kepada pemberita.

Namun, jika merujuk amaran yang dianggap keras daripada seorang pimpinan utama sebuah IPT yang terkenal la jugak... sebaik tarikh PRK DUn Galas diumumkan, jelas sekali baliau cuba menyekat sepenuhnya mahasiswa daripada terlibat dengan PRK tersebut. Kata-kata beliau yang boleh dirujuk dalam surat khabar picisan Kosmo!,

"Mahasiswa yang didapati terlibat dengan PRK Dun Galas, pihak HEP tidak akan teragak2 mengenakan tindakan tegas...bla3..." Boleh Bla!

Ucapan beliau umum dengan hujah yang dangkal. Ayat ancaman semata2 yang saya yakin pasti ada yang kecut perut dan terbatal niat yang sedikit untuk turun 'jalan2' sepanjang hari berkempen.

Mengikut Seksyen 15 (5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971, memang terdapat akta yang melarang keras penglibatan mahasiswa dengn parti politik. Kes ini berlaku kepada 4 orng mahasiswa UKM yang ditangkap beserta lambang sebuah parti politik ketika PRK di H.Selangoq. Dan hakim menolak permohonan pelajar tersebut membatalkan akta ini. Jadi, kes ini harap dijadikan pengajaran!!!

Persoalannya, bagaima pula jika terdapat mahasiswa tak kiralah daripada UUM ke, UKM ke, turun pada mana-mana kempen PRK mahupun PRU tanpa memihak pada mana-mana parti politik??? Inilah yang dimaksudkan oleh kenyataan KPT di atas.

Maknakanya, mahasiswa boleh terlibat dan turun padang pada mana-mana PRK or PRU tanpa sebarang sekatan tetapi mestilah mengikut Seksyen 15 di atas. Hal ini sangat bertentangan dan bercanggah dengan ugutan sesetengah tokoh-tokoh politik yang dangkal menyekat mahasiswa untuk turut sama terlibat dalam election di negara ini. "Boleh terlibat, setelah tamat belajar di mana2 institusi pengajian tinggi". Itulah nasihat 'murni' mereka.

Bukankah mahasiswa itu bakal pewaris kempimpinan negara? Bagaimana mungkin mereka boleh menggantikan tokoh2 yang ada sekarang jika pengetahun mengenai politik yang bersangkutan dengan sistem pentadbiran negara tidak didedahkan dari awal?

So, jangn ragu dan segan, semua mahasiswa dijemptu memeriahkan 'kenduri' PRK tidak lama lagi. Merujuk nasihat KPT di atas. (Siapa2 yang dah siap assignemnt dah prepar exam loh hehe)

Ayuh laungkan Student Powwwer!!!


1 comments:

amalmeor said...

Ye.Boleh2.
Saya sudah daftar mengundi.Anda pun sudah kan?

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini