at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Bersangka-sangka (PERSEPSI)

| Sunday, January 10, 2010 |

From new pic


Sekadar peringatan. Ramai manusia kini yang suka membuat macam-macam kesimpulan terhadap sesuatu situasi walaupun tanpa bukti dan kajian terlebih dahulu. Walaupun ada sangkaan baik dan ada sangkaan buruk, namun lebih banyak prasangka buruk. Tidak kiralah untuk kebaikan ataupun untuk menjatuhkan. Analoginya mudah...

Orang beribadah disangka riak
Orang yang ‘relax’ disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk-nunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang yang makan sikit disangka diet
Orang baik disangka buruk
Orang buruk disangka baik
Orang senyum disangka mengejek
Orang masam disangka merajuk
Orang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang diam disangka menyendiri
Orang menawan disangka pakai susuk
Orang menegur disangka membebel
Orang membebel disangka mulut murai…

Mana la tahu.... yang diam itu kerana berzikir kepada Allah, mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah, mana tahu yang masam itu kerana mengenangkan dosa, mana tahu yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya, mana tahu yang ceria itu kerana cergas, manalah tahu yang menegur itu benar-baner ikhlas, manalah tahu yang membebel itu sedang menasihatinya. Jauhilah sikap suka bersangka-sangka atau membuat persepsi yang negatif, kerana ia bakal memusnahkan persaudaraan seperti memusnahkan kayu dimakan api.Tidak salah membuat andaian awal namun biarlah berdasarkan fakta yang betul dan daripada sumber yang sahih. Apapun, alangkah baiknya terus berjumpa 'face to face' kepada kelompok atau individu yang berkaitan untuk mendapatkan maklumat yang benar. Ubah persepsi buruk, anda boleh mengubahnya. 'Hijrahkan' diri sempena awal tahun baru yg masih terasa ini... Salam muwajahah silmiah.




0 comments:

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini