at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.
| Friday, August 28, 2009 |








Panduan Penjagaan Kesihatan (H1N1)

| Saturday, August 15, 2009 |

From H1N1


Virus Selesama Babi atau Virus Influenza A (H1N1)semakin cepat merebak seluruh dunia. Malaysia antara negara yang tidak ketinggalan diserang virus ini. Tanpa mengira status, bangsa, agama, umur dan jantina, semua tidak berkecuali menghidap virus ini. Orang mukmin yang beriman yakin bahawa inilah bala dari Allah setelah sekian lama kerosakan yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia. Firmannya dalam surah Ar-Rum:

"Telah nyata kerosakn di darat dan di laut, berpunca daripada tangan-tangan manusia"

Inilah peluang umat terutama di Malaysia bermuhasabah setelah sekian lama meninggalkan hukum Allah jika tidak pun, hanya sedikit yang diamal sebagai penyedap rasa beragama. Berapa banyak program-program yang jelas bertentangan dengan ISlam diamalkan. Semua ini berpunca sikap pemimpin yang mengambil mudah pembangunan rohani insan. Akhirnya, budaya couple yang membawa kepada maksiat menjadi buaya yang dirasakn mesti diamalkan, konsert artis yang lagho menjadi rutin untuk diadakan dan pelbagai jenayah pembunuhan menjadi santapan utama setiap hari di dada-dada akhbar.


From H1N1


Kembalila kepada Isalam dengan sebenar-benar pengamalan. Menurut kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini, dijangkankan 20% rakyat di setiap negara berisiko untuk dijangkiti virus ini. Malaysia turut merasainya apabila mentire kesihatan menganggarkan 20 juta rakyat negara ini bakal dijangkiti lebih-lebih ketika musim tengkujuh sekiranya tidak menjaga kesihatan dengan baik.

Selain berdoa dan menjaga segala ibadat, usaha-usah berterusan semua indidivu perlu untuk mengelakkan jangkitan ini. Di sini disediakan secara ringkas panduan penjagaan kesihatan cegah
H1N1 . Salam muwajahah silmiah.



Klik Imej Untuk Besarkan


Tahniah Chelsea, musnahkan ego MUsuh!!!

| Sunday, August 9, 2009 |

From chelsea champion



Sekadar santai-santai:). Malam tadi pertembungan epik kelab gergasi EPL bertembung untuk mendapatkan perisai komunit sbg pembuka tirai musim baru liga. MU pasukan pilihan bagaimanapun tidak berjaya menewaskan Chelsea walaupun mempunyai pemain yang boleh dikatakan hebat dan sokongan yang ramai seluruh dunia.

From chelsea champion

JUARA BARU

Akhirnya, ketangkasan permanainan Chelsea berjaya mematahkan keegoan penyokong MU walaupun berjaya mendahului pada separuh masa pertama. Boleh cuba lagi tahun depan hehe. Perlawanan yang berkesudahan seri 2-2, memihak Chelsea melalui sepakan penalti yang menyempurnakan semua sepakan berbanding pemain MU gagal sempurnakan dua sepakan. Kecekapan Petr Chech berjaya menghalang sepakan 'remaja' MU, Giggs dan seorang lagi pemain memberi kemenangan kedua Chelsea musim ini, terimah kasih banyak :). Chelsea flying high...

From chelsea champion


Kuasa Kebangkitan Rakyat

| Friday, August 7, 2009 |

Himpunan ISA 01 Ogos lepas mencapai matlamat apabila puluhan ribu rakyat Malaysia pelbagai peringkat umur turun membantah kezaliman akta tersebut. Keberanian rakyat dilihat suatu yang positif dalam mengubah Malaysia ke arah yang lebih baik. Lambat sikit update blog ni, bukan apa, peserta demo masih lagi dalam pemantauan di sini...macam penjenayah.

Sememangnya suatu yang manis apabila turut serta dalam himpunana ini. Walaupun asalnya hanyalah sebuah himnpunan aman sekadar menarik perhatian kerajaan, namun ia bertukar menjadi 'medan perang' antara polis dan rakyat. Polis yang tidak profesional sekali lagi menjatuhkan maruah sendiri apabila bertindak menangkap sesiapa sahaja yang berhimpun di kawasan tersebut.

From Demo ISA



Apabila tidak berjaya menghalang kuasa rakyat, maka tembakan asap pemedih mata dan semburan water canon dilepaskan tanpa belas kasihan kepada mereka yang berhimpun. Kami yang turut serta akhirnya merasai juga asap pedih dan air gatal fru, boleh tahan jugak rasanya hehe. Ramai peserta demo yang cedera dan pengsan termasuk wanita dan kanak2. Suasan seolah-olah berada di medan perang...

Serangan pihak polis tidak mematahkan semangat para pejuang untuk terus membantah ISA. Semangat untuk menegakkan kebenaran yang membara berjaya mematahkan serangan pihak polis dan meraka hanya mampu melihat laungan takbir dan mansuhkan ISA yang bergema. Launagn 'hidup rakyat' terus membakar semangant.

Tahniah kepada pemuda dan pemudi yang mengusasi perhimpuanan tersebut. Semoga ia menjadi salah satu amalan jihad kita di dunia ini. Alhamdulillah, saya dan sahabat berjaya terlepas daripada ditangkap pois yang mengganas. Walaupun beberaka kali hampir di cekup. Kalau tak, kuliah dalam lokap la jawabnya huhu. Keperitan dan kepayahan yang dirasai menambahkan lagi keberanian menghadapi musuh-musuh Allah swt. Walaupun terdapat pihak yang menganggap perhimpunan ini suatu yang sia-sia dan mengganggu ketenteraman, mereka tidak sedar yang mereka telah menzalimi diri sendiri dengan merelakan diri menyokong kezaliman yang memang jelas berlaku. Cuma yang menyokong itu belum merasainya sahaja.

Semoga Allah swt memberi hidayah kepada manusia-manusia yang masih tersasar jauh pada jalan kebenaranNYA. Salam muwajahah silmiah.

Antara panorama 'indah' yang sempat dirakamkan :

From Demo ISA
WAKIL AMAL TAWAU YANG TURUN KE MEDAN JIHAD :)

From Demo ISA
KAUM INDIA TIDAK KETINGGALAN

From Demo ISA
POLIS BERSAMA TRAKNYA TIDAK BERJAYA MENAKUTKAN RAKYAT

From Demo ISA
LAUTAN MANUSIA YANG BERHIMPUN

From Demo ISA
WALAU LETIH TERUS BERJUANG, SEMPAT WAT POSE TU HUHU

From Demo ISA
PENANGAN AIR GATAL. DAH RASA, WALAUPUN BELUM DI TAWAH:)


Top 10 Members

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash

Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini