at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Kitab Raheeq Al-Makhtum : Koleksi Sirah Nabawiyyah Wajib Ada

| Monday, April 4, 2011 |


Rasulullah saw adalah Rasul terakhir yang diutuskan Allah swt yang telah membawa cahaya Islam untuk disebarkan di serata dunia. Kegigihan dakwah dan perjuangan baginda saw dan para sahabat telah terbinanya sebuah tamadun Islam maha hebat dan unggul sehingga menundukkan pemerintah zalim yang sekian lama mensyirikkan Allah swt. Tidak kurang juga para penentang kuat wahyu yang diturunkan daripada langit akhirnya terpesona dengan kehebatan dakwah yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw. 

Benarlah, pada diri Rasulullah saw telah tergambar akhlak yang selayaknya dimiliki seorang insan. Bahkan, hebatnya Rasullullah saw bukan sahaja menjadi model dalam aspek peribadi baginda tetapi merangkumi segala aspek kehidupan yang mencakupi aspek muamalah, ekonomi dan politik. Inilah cerminan atau figure seorang tokoh pemimpin yang wajib dicontohi. Justeru, tidak hairan apabila tokoh ilmuan barat juga mencedok dan menggali sirah kehidupan manusia mulia ini. 

Sesiapa pun tidak dapat menafikan kehebatan dan kemuliaan yang ada pada diri Rasulullah saw. Oleh sebab itu, ramai umat Islam bila disebut padanya tentang Nabi Muhammad saw, secara spontannya mengatakan bahawa dia kasih dan cinta Rasulullah saw. Bermula daripada umat yang beriman sehinggalah yang Islam hanya pada nama turut menyerahkan kecintaannya pada Rasulullah saw. Dedah aurat, tinggalkan solat dan pergaulan bebas semua ini antara fenomena akhir zaman yang biasa kita lihat semasa menyambut perarakan Maulud Nabi semata-mata ingin menunjukkan bahawa semuanya cinta Rasulullah saw. Namun, adakah hanya semudah itu mengatakan cinta padanya? Adakah cukup malafazkan dengan kata-kata? 

Persoalan ini biarlah saya akhiri dengan sebaris lirik lagu yang mungkn akan menyedarkan kita betapa mahalnya pengakuan 'cinta pada  Rasulullah saw' itu.

If Rasulullah (saw) is in front of you now, what would you say to him? What would you say to him? Are you ashamed? Would you cry? Would you extend all your heart & being? Would you dare do anything less? Then, why do we stray from his way? Ya Rasulullah, sollu ‘alaika ya Habibillah Khairu Khalqillah.
(Artist: Sami Yusuf, Copyrights Awakening Records, Album: My Ummah)


Namun, terdapat beberapa ciri yang boleh dijadikan paduan apakah nilai kasih dan cinta kita kepada Rasulullah saw. Antara ciri-ciri tersebut adalah :

1. Mencontohi dan mengamalkan sunnah dan cara hidup Rasulullah saw.
2. Banyak berselawat kepada Rasulullah saw kerana kita tahu orang yang paling bakhil adalah orang yang jarang berselawat ke atas Nabi.
2. Banyak membaca dan mengamalkan isi kandungan Al-Quran.

Sumua ciri-ciri di atas tanpa usaha yang tinggi untuk mengenali Rasulullah saw tidak mungkin dapat diamalkan sepenuhnya dalam kehidupan. Mungkin inilah punca kenapa cinta Rasulullah hanya mampu diaplikasikan pada kata-kata yang bermadah indah semata-mata. Oleh itu, cara yang paling berkesan untuk mencintai dan seterusnya mengamalkan cara hidup Rasulullah saw adalah dengan mengkaji dan mndalami sirah hidup baginda. Tidak kiralah mengikuti pengajian, pembacaan dan sebagainya. 

Di sini, sebuah kitab mengenai sirah Rasulullah saw yang cukup lengkap wajar dimiliki olah semua iaitu Kitab Sirah Nabawiyyah Raheeq Al-Makhtum karangan Safiyyu Al-Rahman Al-Mubarakfuri. Kitab ini telah mendapat pengiktirafan sebagai Johan Sayembara Penulisan Sirah Nabawiyyah di Makkah. Krya yang dihasilkan ini juga kaya daripada segi bahasa dan susunan ceritanya yang indah dan menarik. Menceritakan kehidupan Rasulullah saw dengna cukup lengkap bermula daripada asal-usul sehinggalah perjalanan dakwah yang mencabar dalam menengakkan Islam. Sebuah kitab yang diibaratkan sebagai biografi ini sangat sesuai dijadikan bahan rujukan sesiapa sahaja termasuklah pelajar, pendidik, pendakwah dan masyarakat yang ingin mencontohi akhlak dan kehidupan bermasyarkat manusia yang mulia ini.

Buku ini mungkin sukar untuk didapatkan kerana sangat laris di pasaran.. Saya sendiri tengah menunggu koleksi peribadi sendiri yang akan dihadiahkan daripada sahabat seperjuangan, insyaAllah :D. Keinginan yang tinggi memiliki buku ini setelah sekian lamanya berakhir juga. Sabar dan terus bersabar... PEACE.


4 comments:

Naturemujahid said...

alahamdulillah...... dialah nabiburahman.... kekasih sang pencipta... kitab yang sangat menarik... insyaAllah jika berpeluang... nak beli satu... dan bukan setakat beli... baca, fahami dan dalami ia... syukran...

TUKANGSERU said...

Sahih, itulah yg sabaik2ny. muda2han menjadi bekalan kita di dunia ini sehingga kita benar2 layak berada di dalam saff besama Rasulullah saw di akhirat kelak... :)

Dataran Pejuang said...

mahal bangat harganya..kita kongsi bayar ye..heeee..pahtu infak bg kat adik yg cute ni.

TUKANGSERU said...

Takdok duit, adk2 kena bagi, masi banyak duit pt:D

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini