at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Dan Akhirnya... Tak KUAT

| Tuesday, July 28, 2009 |

Kini hampir sebulan sekembalinya ke kampus, barulah dapat mengkhabarkan berita sepanjang berada di perantauan melalalui ruangan ini. Selepas sibuk menguruskan orientasi pelajar dan mengambil kesempatan mengkaderkan ahli2 baru, seminggu selepas itu diserang pula sejenis desease yang dipopularkan sebagi malaria infection. Hok ni merupakan kekangan2 yang terpaksa dilalui sebelum mempunyai masa memesukkan entri terkini di blog ini. Manakan tidak, selepas demam 6 hari , terpaksa pula menyambung cuti di wad hospital AS selama 12 hari, huhu.

From akhirnya...


Seminggu terlibat dalam Minggu Suikenal memang meletihkan. Tapi cukup seronok melihat ada juga adik2 baru yang berminat dalm gerakan ISlam dan menolak cara pihak universiti memberi pengisian yang lagho kepada mereka. Mungkin keletihan itulah shingga datangnya hadiah drpdNya membolehkna saya berehat lama di wad. Pegawai kesihatan negeri Kedah memang tekejut beruk bila mendapati ada kes malaria terbaru di Kedah keran sebelum ni, tiada lagi kes Malaria. Bangga juga menjadi orang pertama yang membawa Malaria Infection di negeri ni hehe...

From akhirnya...


From akhirnya...


From akhirnya...


Namun setelah pegawai kesihatan membuat kajian, siap menemu ramah lagi ketika berada di wad, hasil kajian menunjukkan yang saya sebenarnya mendapt pnyakit di kampung halaman, lega jugak la para pgawai keshatan Kedah. Ternyata benar, sebelum sya masuk wad, sorang sahabat di UTM Skudai baru sahaja keluar wad sebelum saya pula menggantikannya, haha. Sebelum kembali ke U, program Unit Amal KUAT telah dijalankan di hutan simpan Mini Hidro. Mungkin disitulah nyamuk Tiruk menghirup darah kami yang manis2 belaka hehe.

Memang pelik, baru sekali dalam hidup dapat demam sehingga 6 hari(4-9 jul) , panansy bukan alang2 mencapai 40 darja celcius, wow. Yang malangnya, bila ke PKU UUM, pegawai perubatan di sana mengesahkan yang saya hanya mendapat jangkitan kuman, walhal sudah 3 kali darah di ambil untuk di uji di makmal 'tradisional'nya. Bila demam dan sakit2 sendi tidak juga berhenti, akhirnya 9 jul pergi ke hospital a.setar yang mengambil masa sejam untuk sampai. Sekali sahaja darah diambil dan diuji, akhirnya disahkan menghidap penyakit Malaria. Kalu lewat lagi beberapa hari, 'selamat tinggal sahabat2 semua'. Keputusan darah menunjukkan pada hari pertama berada di wad, parasit malaria yang ada dalam badan sebanyak 42 ribu tuu!!!

Alhamdulillah, sepanjang berada di wad sahabat2 kampus sangat mengambil berat dan sentiasa mengikuti perkembangan saya walaupun jarak hospital ke kempus yang jauh. Siap temankan lagi hampir setiap malam di wad. Syukur betul bila ada sahabat temankan sebab memang mengerikan waktu malam berada di hospital, serem. Kakak2 dan kawan2 yang baik hati pun sentiasa menziarahi. Hanya ucapan terima kasih yang mampu dberikan. Sedih jugak melihat kakak2 yang menjaga sehingga beberapa hari di hospital, terpaksa tidur di atas kerusi sedangkan saya berada di katil yang selesa jugaklah. Baiknya dorang ni, hehe.

From akhirnya...


Setelah 12 hari berada di wad, dengan menyaksikan secara live 3 orang romate (pesakit di wad yang sama) meninggal dunia memang menginsafkan. Banyak pengajaran yang boleh direnungi bila orang yang nazak berada di depan mata dan akhirnya kembali kepadaNya. Akhirnya, saya pun dibenarkan kembali ke kampus walaupun parasit Malaria masih lagi ada sebanya 16 ekoq dalam badan. Yang penting keluar wad, yesss:)

From akhirnya...


Demikian sedikit kisah benar apa sebenarnya yang berlaku sekembalinya ke kampus. Walaupun ada shabat yang manyangka saya telah hilang di hutan Sintok kerna tidak menerima khabar di ruangan ini. Apapun, syukur juga, walaupun kawan2 kampus setakat ni sudah berbelas orang yang disahkan H1N1, saya pula terkena Malaria. Sekarang ni pun, kampus terpaksa ditutup kerana menularnya penyakit tersebut walaupun pihak HEP bermati-matian pertahankan kampus UUM masih lagi positif daripada virus ni yang merupakan antara hukuman yang Allah turunkan. Tapi pelik, kampus tutup pula. Pikirlah sindri!!!

Namun, renungilah kata2 Saidina Ali kwj yang sangat sedih bila tidak ditimpakan pennyakit. Dia mengeluh dengan berkata kepada Rasulullah saw apabila ditanya kenapa bersedih, "Ya Rasulullah, Allah swt telah melupakan diriku kerana tidak memberikan penyakit kepada ku". Hebatnya iman para sahabat,. semoga kita boleh bersabar dengan setiap ujian daripadaNya. Teruskan perjuangkan Islam.

Salam muwajahah silmiah.


3 comments:

Pembantu Pejuang said...

shekh man, sabaq banyak2 nooo.. kami bimbang jg di tawau.. teruskan menjaga kesihatan..

ok, jumpa lagi..

ust yus tawau

www.mahkamah-akhirat.blogspot.com

amalmeor said...

ternak parasit malaria tp xbley nk kaya kn.hehe...

aisya istimewa said...

+ kesianya ko diikkk...
+ nampak juak tue botol 100+..botol besr g2..
+ jaga kesihatan tue dik oiii..
+ tp...
+ bek jugak kakak2 tue yea dikkk...hihiihih :)

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini