at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Kemalangan di BT 6, Kodiang

| Saturday, October 17, 2009 |

Sejurus selepas berprogram di Pondok Hj Musa Kodian, suatu kemalangan yang tanpa diduga berlaku. Lega rasanya dapat selesaikan tugas seterusnya memberi training kepada bakal pelapis kepimpinan menyambung generasi dakwah di kampus.

Namun, keseronokan dan keletihan usai program bertukar menjadi pengalaman ngeri apabila kereta yang dipandu sahabat dirempuh motorsikal dari arah depan. Laluan dua hala tersebut menjadi satu hala apaila trak pengangkut yang melalukukan kerja-kerja pembaikan menghalang laluan.

Teringat kata-kata semangat yang diberikan kepada adik2 sebelum ini agar tabah dalam menghadapi apa jua ujian dan bencana daripada Allah swt. Akhirnya,diuji jua. Walaupun panik. lebih2 lagi sahabat muslimat yang turut berada dalam kenderaan, masih mampu berada dalam keadaan tenang.

Mujurlah segala urusan dipermudahka dan tiada nyawa terkorban walaupun motorsikal yang dipandu seorang remaja hancur teruk. Remaja tersebut hanya luka akibat telempar ke tepi sewaktu bertembung dengan kerera kami. Kalaulah tidak, mungkin senasib
dengan motorsikal baru yang dipandunya.

Murabbi, empunya kereta dalam keadaan tenang melihat kejadian tersebut. Berpesan agar selesaikan urusan seterusnya. Tanpa sedikit pun kesal dengan kerosakan kereta yang dialami. Mungkin itulah tarbiyah yang diperoleh seorang pejuang. Harta benda dunia tidak pernah meresahkannya. Pengajaran agar tidak cintakan dunia.

Akhirnya, urusan selesai. Syukran pada semua sahabat yang prihatin. Tidak pernah rasa bersendiri walaupun dalam keadaan payah.

Salam muwajahah silmiah...hati2 ketika memandu buat semua pejuang, tugas masih banyak menanti dihadapan:)


Kejadian yang sempat dirakamkan...

From musibah


From musibah


From musibah



0 comments:

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini