at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

‘Hadiah’ Di Hari Kemenangan

| Wednesday, October 8, 2008 |



Hasrat untuk mendengar ceramah yang disampaikan oleh YB Ust. Mujahid Yusuf Rawa (Ahli Parlimen Parit Buntar) di Madrasah Toyibah berjaya juga walaupun asalnya sudah tiada dalam tentatif. Mujurlah ada jugak senior yang berkelapangan bila saya ajak pergi selepas tunaikan solat isyak di masjid (biasalah, mahasiswa di sini sibuk2 belaka). Sebelum itu, diadakan majlis jamuan raya bersama MB seawal pukul 5 petang lagi.





Ceramah tadi yang disampaikan oleh al-fadhil ustaz benar-benar memberi pulangan yang memuaskan kepada para hadirin. Manakan tidak, pengisian yang diberikan sebenarnya ‘hadiah’ yang istimewa sempena raya kali ini. Untuk itu, saya ingin kongsikan beberapa perkara penting dan perlu sebagai pendokong gerakan Islam, alert akannya.





Menyentuh pengisian ceramah, al-fadhil ustaz mengingatkan kita mengenai krisis yang dialami baik yang berlaku di peringkat domestik ataupun dalam negara ini. Isu pertama berkenaan krisis ekonomi yang melanda negara Amerika kini yang telah memberi kesan terhadap ekonomi dunia secara keseluruhannya. Baru-baru ini Presidennya telah menggunakan harta perbendaharaan kerajaan yang bernilai hampir 3 trilion ringgit Malaysia semata-mata untuk mencairkan mata wang bagi menyelamatkan ekonomi Amerika, menunjukkan negara yang dianggap ‘polis dunia’ berada dalam keadaan yang sungguh gawat. Walau bagaimanapun, ia sedikitpun tidak memberi kesan terhadap ekonomi dunia yang semakin menjunam.





Sebelum ini, dengan kekuatan hartalah Amerika berjaya meluaskan empayar demokrasinya ke seluruh dunia, termasuk juga negara-negara Islam. Dengan harta itu jugalah ekonomi dunia dikuasai dan menyekat perkembangan negara Islam. Melalui kekuatan tentera pula, umat Islam ditangkap, dibunuh, disiksa atas dasar memerangi keganasan. Namun, putaran roda dunia ini mengakibatkan negara Amerika yang dahulunya gah kini berada dalam fasa pertama menemui kehancuran berdasarkan ramalan pakar pengkaji ekonomi dunia.





Justeru, kita perlu insaf bahawa kekuatan di dunia ini bukanlah ditentukan berapa banyak harta ataupun bilangan tentera yang dimiliki. Tetapi, kekuatan sebenarnya hanya terdapat pada Islam. Islam akan dijaga Allah swt walau sehebat mana pun penindasan yang berlaku terhadap umat Islam sekarang. Munajat umat yang ditindas oleh Amerika akhirnya menjadi senjata utama yang mengakibatkan negara itu berada pada zaman kejatuhan. Inilah kuasa Allah swt. Dia berhak memuliakan dan menjatuhkan siapa sahaja atau kerajaan apa sekalipun yang berkuasa di dunia ini. Firman Allah swt yang dijadikan wirid harian :



“Katakanlah Ya Allah pemilik kekuasaan (kerajaan) alam buana. Engkau memberi kekuasaan kepada sesiapa yang Engkau suka. Engkau merampas kekuasaan itu dari siapa sahaja yang Engkau mahu”.





Mungkin suasananya hampir sama dengan apa yang berlaku sekarang dalam negara kita. Isu berikutnya, mengikut YB Ust Mujahid lagi, krisis kepimpinan yang berlaku terhadap parti utama yang mentadbir negara ini perlu diberi perhatian serius. Memang benar apa yang disebutkan itu. Bukanlah untuk menambah burukkan lagi keadaan, tetapi apa-apa perkara yang boleh menjejaskan kepentingan negara, kita sebagai rakyat perlu bangkit menyuarakan hak. Tambahnya lagi, mana mungkin sesebuah organisasi yang mempunyai masalah mampu memberi perhatian yang sepenuhnya terhadap pentadbiran negara yang lebih besar. Tentu sahaja akan mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap perjalanan dasar kerajaan.





Untuk itu, sebagai seorang yang melihat kekuatan terletak sebenarnya pada Islam, maka peluang yang ada sekarang ini perlu digunakan sepenuhnya. Kita perlu yakin, apa sahaja perkara yang didasarkan atas prinsip dan pegangan Islam tidak mustahil akan diberikan kemenangan dengan syarat mestilah bertakwa sepenuhnya kepada Allah swt. Inilah janji Allah yang memberikan furqan kepada hamba-hambanya yang bertakwa. Firman Allah swt :



“Wahai orang-orang yang beriman! Sekiranya kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan furqan iaitu kemampuan untuk membezakan antara yang hak dengan yang batil kepadamu dan menghapuskan segala kesalahanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Allah memiliki kurnia yang besar”. (Surah Al-Anfal:29)





Semua kita mempunyai peranan masing-masing dalam melangsungkan kemenangan Islam di negara ini. Seorang rakyat biasa tentu sahaja tidak sama peranannya sebagaimana layaknya seorang ahli Perlimen atau Menteri Besar. Demikian juga halnya manakan sama peranan seorang ahli biasa dengan mereka yang berada pada saf kepimpinan (tapi ahli biasa yang kadang-kadang lebih hebat mengata pimpinan memang sentiasa ada). Namun, tanggungjawab tersebut adalah berdasarkan pada peringkat kemampuan masing-masing. Bagi seorang pelajar, kesedaran terhadap Islam boleh ditanamkan melalui persatuan yang disertai. Begitu juga dengan mahasiswa atau mahasiswi, menggunakan segala bentuk ruang yang ada bagi membantu menyebarkan paham Islam dalam kalangan masyarakat. Jika dalam keluarga pula, abang dan kakak member kefahaman kepada adik-adiknya bukan hanya beban tanggungjawab kepada ibu bapa.





Begitulah pada setiap apa pun peringkat, ada peranan yang boleh dilaksanakan dalam membantu tertegaknya suatu bentuk cara hidup Islam. Bukan hanya sekadar menunggu dan mengharapkan bilakah 16 September akan berlaku walaupun ia sebenarnya semakin hampir. Hadis Nabi saw yang bermaksud :



“Setiap kamu adalah pengembala, dan setiap kamu bertanggungjawab terhadap apa yang berada di bawah jagaan kamu”.





Semoga dengan usaha yang bersungguh-sungguh dan ikhlas dalam membantu perjuangan Islam akan memberikan kita satu lagi khabar gembira dalam masa yang terdekat ini. Salam muwajahah silmiah.


0 comments:

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini