at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Ibrah daripada Sifat Haiwan

| Friday, October 3, 2008 |

Ramai manusia yang tidak menyedari bahawa haiwan juga antara makhluk yang mempunyai perasaan seperti yang dimiliki manusia melalui fitrah kurniaan Allah swt. Sifat cemburu, berani, penyayang dan sebagainya antara sifat-sifat yang dimiliki oleh makhluk ini.



Namun, ia tidaklah sama sebagaimana bentuknya seorang manusia itu. Ini disebabkan hanya terdapat beberapa unsur sahaja sifat-sifat tersebut yang dimiliki oleh haiwan ini bahkan kadang-kadang terdapat satu sifat sahaja yang jelas dapat diberikan persamaan dengan sifat-sifat yang manusia miliki. Saya teringat tazkirah yang disampaikan oleh seorang pensyarah Tamadun Islam UUM, yakni bapa ayam (bukan bapak ayam yang menjual manusia) mempunyai sifat cemburu. Begitu juga dengan ayam jantan yang lain.

Sebenarnya ia benar. Bagi yang selalu melihat gelagat si bapa ayam melalui pengamatan, pasti melihat bagaimana bapa ayam tersebut akan melindungi ibu ayam yang berada di bawah kawalannya dari diganggu oleh ayam jantan lain. Hal ini kerana bapa ayam tersebut mempunyai ‘perasaan cemburu’. Perkara yang sama juga berlaku terhadap binatang lain dengan menunjukkan sifat-sifat yang lain pula. Hanya manusia yang mahu berfikir sahaja boleh menilainya.

Terdapat banyak hikmah mengapa Allah swt turut memberikan sifat-sifat yang fitrah dimiliki oleh manusia juga terdapat pada haiwan. Mungkin ada benarnya pembentukan peribadi manusia itu juga sebenarnya ada pengaruh daripada sifat-sifat yang terdapat pada haiwan. Perkara inilah yang disebut oleh Syed Qutb dalam sebuah kitabnya apabila menilai moral yang dimiliki oleh masyarat barat dan masyarakat Islam kini. Syed Qutb telah menceritakan di dalam kitabnya bahawa mayarakat yang terbentuk pada hari ini salah satu puncanya daripada factor sumber pemakanan.

Pada zaman gerakan dakwah Syed Qutb, terdapat beberapa ahli ilmuan barat yang tidak bersetuju dengan hukum Islam yang mengharamkan daging babi untuk dimakan. Berikutan alasan yang dikemukakan oleh jumhur ulamak yang mengatakan salah satu sebab mangapa khinzir diharamkan berpunca daripada luaran khinzir tersebut yang kotor.

Justeru, masyakat Eropah ketika itu telah melakukan pembersihan dengan membuat satu ladang khinzir yang dilengkapi teknologi canggih untuk menjagan kebersihan khinzir tersebut. Sedikit pun tidak terdapat najis pada khinzir yang di ternak di dalam ladang tersebut. Boleh dikatakan khinzir itu juga dimandikan sebagaimana manusia. Setelah itu, Syed Qutb telah dipanggil ke pusat penternakan khinzir tersebut. Lalu, dijelaskan kepada Syed Qutb bahawa khinzir di kawasan ini telah dibersihkan fikizalnya daripada kotoran yang disebutkan oleh jumhur ulamak sebelum ini. Dengan itu, orang barat tersebut beranggapan Syed Qutb boleh berubah pandangan dengan mengatakan yang khinzir tersebut boleh di makan oleh umat Islam kerana telah bersih daripada kekotoran.

Namun, Syed Qutb tetap menegaskan bahawa khinzir tersebut tetap kotor. Hal ini membuktikan sudut pandangan Islam bukan hanya menilai sesuatu itu daripada luarannya semata-mata tetapi juga pada sudut dalamannya. Syed Qutb telah menjelaskan kepada orang barat tersebut bahawa sifat dalaman khinzir tersebut yang tidak mempunyai persaan cemburu antara hikmah mengapa binatang ini diharamkan dalam Islam. Oleh itu, jika dimakan boleh mendatangkan kesan pada manusia.

Jelas apa yang telah disebutkan oleh Syed Qutb. Sifat cemburu yang tiada pada khinzir sememangnya ada kaitan dengan budaya masyarakat barat kini. Mereka sedikit sebanyak telah dijangkiti sifat-sifat yang dimiliki oleh haiwan ini. Kini, mereka boleh bersama dengan siapa sahaja yang mereka mahu untuk memuaskan nafsu. Ibu bapa sudah tidak cemburu melihat anak perempuan mereka di bawa keluar oleh lelaki bahkan lelaki yang mereka sendiri tidak kenali. Begitu juga, sorang suami masyarakat barat sudah tidak cemburu melihat isterinya bergaul bebas dengan lelaki lain dan banyak lagi yang kita dapat lihat. Semua itu sebenarnya antara sifat-sifat yang ada pada khinzir. Justeru, perkara inilah yang membezakan antara masyarakat barat dengan penganut agama Islam yang taat perintah Allah. Semuanya mengandungi hikmah sama ada tersurat ataupun tersirat. Oleh itu, sebagai umat Islam yang taat kita menerima perintah Allah swt bukan semata-mata apa yang kita rasakan baik untuk diri kita. Namun, penghayatan Islam adalah menyeluruh sebagaimana yang disebutkan oleh Allah swt dalam firmanNya:

Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam agama Islam (seluruhnya dengan mematuhi segala perintah) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Surah Al-Baqarah:208)

Kita sering mengambil berat sudut padangan makhluk hingga terlupa kepada Penciptalah yang selayaknya diserahkan segala harapan. Jangan sampai Allah swt membuat keputusan untuk meminggirkan kita daripada naungan rahmat-Nya disebabkan meringan-ringankan segala bentuk perintah-Nya. Salam muwajahah silmiah.


0 comments:

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini