Namun, ia tidaklah sama sebagaimana bentuknya seorang manusia itu. Ini disebabkan hanya terdapat beberapa unsur sahaja sifat-sifat tersebut yang dimiliki oleh haiwan ini bahkan kadang-kadang terdapat satu sifat sahaja yang jelas dapat diberikan persamaan dengan sifat-sifat yang manusia miliki. Saya teringat tazkirah yang disampaikan oleh seorang pensyarah Tamadun Islam UUM, yakni bapa ayam (bukan bapak ayam yang menjual manusia) mempunyai sifat cemburu. Begitu juga dengan ayam jantan yang lain.
Sebenarnya ia benar. Bagi yang selalu melihat gelagat si bapa ayam melalui pengamatan, pasti melihat bagaimana bapa ayam tersebut akan melindungi ibu ayam yang berada di bawah kawalannya dari diganggu oleh ayam jantan lain. Hal ini kerana bapa ayam tersebut mempunyai ‘perasaan cemburu’. Perkara yang sama juga berlaku terhadap binatang lain dengan menunjukkan sifat-sifat yang lain pula. Hanya manusia yang mahu berfikir sahaja boleh menilainya.
Terdapat banyak hikmah mengapa Allah swt turut memberikan sifat-sifat yang fitrah dimiliki oleh manusia juga terdapat pada haiwan. Mungkin ada benarnya pembentukan peribadi manusia itu juga sebenarnya ada pengaruh daripada sifat-sifat yang terdapat pada haiwan. Perkara inilah yang disebut oleh Syed Qutb dalam sebuah kitabnya apabila menilai moral yang dimiliki oleh masyarat barat dan masyarakat Islam kini. Syed Qutb telah menceritakan di dalam kitabnya bahawa mayarakat yang terbentuk pada hari ini salah satu puncanya daripada factor sumber pemakanan.
Pada zaman gerakan dakwah Syed Qutb, terdapat beberapa ahli ilmuan barat yang tidak bersetuju dengan hukum Islam yang mengharamkan daging babi untuk dimakan. Berikutan alasan yang dikemukakan oleh jumhur ulamak yang mengatakan salah satu sebab mangapa khinzir diharamkan berpunca daripada luaran khinzir tersebut yang kotor.
Justeru, masyakat Eropah ketika itu telah melakukan pembersihan dengan membuat satu ladang khinzir yang dilengkapi teknologi canggih untuk menjagan kebersihan khinzir tersebut. Sedikit pun tidak terdapat najis pada khinzir yang di ternak di dalam ladang tersebut. Boleh dikatakan khinzir itu juga dimandikan sebagaimana manusia. Setelah itu, Syed Qutb telah dipanggil ke pusat penternakan khinzir tersebut. Lalu, dijelaskan kepada Syed Qutb bahawa khinzir di kawasan ini telah dibersihkan fikizalnya daripada kotoran yang disebutkan oleh jumhur ulamak sebelum ini. Dengan itu, orang barat tersebut beranggapan Syed Qutb boleh berubah pandangan dengan mengatakan yang khinzir tersebut boleh di makan oleh umat Islam kerana telah bersih daripada kekotoran.
Namun, Syed Qutb tetap menegaskan bahawa khinzir tersebut tetap kotor. Hal ini membuktikan sudut pandangan Islam bukan hanya menilai sesuatu itu daripada luarannya semata-mata tetapi juga pada sudut dalamannya. Syed Qutb telah menjelaskan kepada orang barat tersebut bahawa sifat dalaman khinzir tersebut yang tidak mempunyai persaan cemburu antara hikmah mengapa binatang ini diharamkan dalam Islam. Oleh itu, jika dimakan boleh mendatangkan kesan pada manusia.
Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam agama Islam (seluruhnya dengan mematuhi segala perintah) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Surah Al-Baqarah:208)
Kita sering mengambil berat sudut padangan makhluk hingga terlupa kepada Penciptalah yang selayaknya diserahkan segala harapan. Jangan sampai Allah swt membuat keputusan untuk meminggirkan kita daripada naungan rahmat-Nya disebabkan meringan-ringankan segala bentuk perintah-Nya. Salam muwajahah silmiah.
0 comments:
Post a Comment