at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

‘Mengajar’ dan ‘Berdakwah’

| Saturday, October 11, 2008 |


Bagi mereka yang memiliki kesedaran peri pentingnya menyuburkan semula amal Islami, pasti akan berusaha juga ke arah itu. Usaha tersebut secara tidak langsung tentulah tidak dapat tidak menggunakan teknik mengajar dan berdakwah. Jika melihat semula kejayaan yang telah dicapai dalam gerakan dakwah ini sehinggalah terbentuknya negara Islam yang pertama yakni Kota Madinah, dakwah sepanjang tempoh 23 tahun antara usaha yang dilakukan oleh Rasulullah saw bersama dengan para sahabat di samping mengajar sehinggalah lahir golongan cendikiawan Islam unggul.

Namun bagi saya, kadang-kadang memang timbul juga konflik apabila berbica topik mengajar dan berdakwah. Mungkin golongan alim ulamak seperti Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Hj Hadi, ust Nasruddin Tantawi, Imam Hassan Al-Banna serta golongan ilmuan yang sewaktu dengan tokoh-tokoh tadi tidak nampak sangat perbezaan antara dua perkataan ini. Apa yang menjadi masalah, terdapat sesetengah masyarakat sama ada mereka yang dekat dengan kita ataupun yang menjadi sasaran mad’u kita terfikir… ”Layakkah mereka mengajar saya?” “Layakkah mereka berjuang sedangkan ilmu kurang?”. Lalu, bagi saya sudah tentu keraguan tersebut menjadi suatu yang boleh melunturkan sedikit semangat untuk melangsungkan gerak-kerja Islam.

Mereka yang menginfakkan sebahagian daripada hidupnya untuk melakukan kerja dakwah, mestilah melalui teknik mengajar dan berdakwah. Tapi kadang-kadang tersekat apabila ada orang yang mengeluarkan kata-kata yang saya nyatakan tadi. Mungkin ada yang kata tidak perlulah ambil kisah. Tapi memang ada benarnya.

Layakkah saya mengajar manusia sedangkan diri ini sering juga melakukan hal-hal yang lagho? Bolehkah saya mengajar sedangkan terlibat dalam perjuangan ini pun kalau dinisbahkan antara ilmu dengan semangat, sudah tentu ‘semangat’ yang lebih? Layakkah…?

Lalu, cuba juga kuatkan semangat dan azam kembali. Teringat semula darjat kemuliaan antara orang yang menuntut ilmu dengan darjat orang yang berjuang pada sudut pandangan Qadhi Rabbul Jalil. Inilah janji-janji Allah bagi orang yang berjuang pada jalan-Nya. Syaratnya mudah, kesedaran jawapannya. Tidak juga ditetapkan kriteria tertentu seperti bagi yang mahu perjuangkan Islam mestilah berpengetahuan tinggi tentang agama, lahir daripada pendidikan Al-Azhar, Jordan dan sebagainya. Tiada. Firman Allah swt :
“Dan janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Ali-Imran:139)

Ust Fathi Yaakan menyebut juga dalam kitabnya, antara sifat orang-orang yang beriman antaranya berasa bangga dengan kebenaran dan kepercayaan kepada Allah swt. Janji Allah swt ini pasti menaikkan semula semangat yang hampir luntur tadi. Walaupun hakikatnya keraguan terhadap kami yang bukan daripada aliran agama ini tetap terus kedengaran. Oleh itu, pertanyaan pula buat mereka…

Kalau betul kamu tidak yakin saff organisasi Islam dianggotai oleh mereka yang bukan master dalam agama, mengapa kamu yang mendapat pendidikan dan kelulusan Azhar dan sebagainya tidak tampil menawarkan diri? Mengapa sekembalinya ke tanah air hanya duduk di kampung halaman sahaja? Mengapa menjadi penyokong sahaja dan bukannya pendokong? Salahkah kami yang mengisi kekosongan dalam perjuangan yang ditinggalkan oleh mereka yang difikirkan layak, mengambil ruang untuk mendapatkan janji-janji Allah? Salahkah kami yang tidak berjaya memujuk kamu untuk turut serta dalam kepimpinan meneruskan kerja ini?

Sekali lagi, kalau betul kamu risau saya ataupun kami yang cetek pengetahuan hukum-hukum agama kenapa tidak tampil sahaja menerajui kepimpinan? Saya cabar kamu untuk bersama kami dan mentarbiyah kami seadanya…saya cabar demi perjuangan Islam…. Sekali macam Dato Sri Anuar pulak daaa…

Saya tidak menolak hakikat siapalah kami jika dibandingkan dengan mereka yang menguasai ilmu agama ini. Yang menjadi perbezaannya, saya dan sahabat mahu berjuang, sangat minat berjuang untuk Islam. Tapi kata-kata Naqib (Ketua Pemuda Tawawi) juga yang selalu menjadi azimat. Kata beliau, orang yang mempunyai kesedaran untuk membela Islam dengan terlibat dalam apa-apa juga usaha melicinkan organisasi, mereka itu lebih mulia berbanding orang yang berilmu banyak tetapi tidak berjuang. Tambah beliau lagi, orang yang berada dalam organisasi Islam secara tidak langsung telah mentarbiyah diri mendalami ilmu agama (menuntut ilmu).

Justeru, perjuangan diteruskan juga. Bukan berniat pun untuk ‘mengajar’ tapi terpaksa juga untuk ‘berdakwah’. Dalam masa yang sama, kesedaran untuk menambah pengetahuan agama di samping mengurangkan melakukan perkara-perkara yang lagho tetap menjadi visi utama. Sahabatku dan diri saya, jangan berhenti daripada perjuangan ini walaupun apa pandangan mereka. Salam muwajahah silmiah.


0 comments:

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash





Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Powered By Blogger

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini