at-ta'aruf

My photo
Salam muwajahah silmiah. Sekadar mengambil ruang medan dakwah untuk mencetuskan pandangan dan berkongsi maklumat untuk manfaat bersama. Di lahirkan di Tawau Bumi Peladang. Masih lagi menuntut ilmu sebagai persiapan menjadi aktivis dalam membantu menyuburkan syiar Islam yang kini mempunyai harapan besar untuk kembali gemilang. InsyaAllah.

Ulamak yang Menyesatkan

| Sunday, October 24, 2010 |

Semakin hari semakin membejat fitnah terhadap umat Islam. Bermula dengan segala bentuk jenayah dan kemaksiatan yang banyak dipelopori oleh masyarakat yang bertitlekan Islam, sehingglah kepada pemimpin dan mereka yang dilabelkan faqih agama tidak terlepas menjadi bahan fitnah di akhir zaman ini. Lupakan hal yang berkaitan politik, tapi cuba memandang perkara yang berlaku hari ini daripada sudut sensitiviti sebagai umat Islam. Kalaulah penghinaan yang jelas terhadap Islam yang dicintai ini tidak menimbulkan sedikitpun rasa tidak puas hati dan memberontak dalam diri, maka takut2 hati tersebut telah ditutup dan lakukanlah tindakan segera.
Kita dikejutkan bagaimana seorang yang berstatuskan Ulamak Muda boleh menyebelahi golongan yang menjadi penaung kepada suatu program yang telah terang lagi bersuluh menghina kesyumulan Islam yang bukan mudah diperjuangkan olah para Nabi dan Solafussoleh suatu masa dahulu. Kemana hilangnya prinsip Al-Asr yang menuntut semua umat Islam yang mukallaf memberi peringatan dan mencegah perbuatan yang mungkar. Perkara inilah yang amat dirisaukan kerana mereka yang diharap menjadi harapan menyelamatkan maruah Islam sebaliknya bersekongkol dengan golongan yang merosakkan kesyumulan Islam. Amr bin al-Aash r.a. memberitakan bahwa dia telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :

"Sesungguhnya Allah tidaklah akan mencabut agama dengan mencabut terus ilmu itu daripada para hambaNya, akan tetapi Dia akan mencabut ilmu itu dengan mematikan para ulama', sehingga apabila tiadalah tinggal lagi seorang alim, maka orang ramai pun menjadikan orang jahil sebagai pemimpin, maka mereka akan ditanyakan, lantas mereka akan berfatwa tanpa ilmu, lalu sesatlah mereka dan mereka menyesatkan."
(HR: Al-Bukhari dan Muslim)

Sewajarnya hadis ini dijadikan pengajaran. Ulamak yang benar-benar boleh dijadikan rujukan dan panduan semakin berkurangan. Dan inilah cara Allah swt mencabut kefahaman agama dalam diri umat Islam. Adapun bilangan ulamak yang benar adalah sangat sedikit diistilahkan 'one in a million'. Gunakanlah kesempatan yang ada ini menimba ilmu daripada golongan yang menjadikan para ulamak yang benar sebagai rujukan utama.

Mudah-mudahan, kesedaran untuk menimba ilmu pengetahuan dapat mengukuhkan kefahaman Islam yang sebenar seterusnya menghapuskan segala bentuk kebejatan sosial yang semakin menular. Sebagaimana yang disebutkan olah Mursyidul Am, Ikhwanul Muslimin yang Ke-2 :

"Tegakkan Islam di dalam diri kamu, nescaya akan tertegaklah Islam yang sebenar di negara kamu..."



0 comments:

Top 10 Members

Petunjuk Sepanjang Jalan : Terjemahan Quran Flash

Twitter

Usahawan Muslim

Produk Score A

Pengunjung Budiman

hadirnya sahabat

Curahan Rasa

Mesti Lawat

isu terkini